W sobotę 29 września br. w Kościele św. Brata Alberta Chmielowskiego w Mońkach odbył się trzeci finałowy koncert IX Monieckich Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta. Przed moniecką publicznością wystąpili: Anna Filimowska – Wolfinger – sopran, Radosław Koper – skrzypce oraz Dariusz Hajdukiewicz – organy.
Anna Filimowska – Wolfinger – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Już jako studentka współpracowała z Krakowską Operą Kameralną w spektaklach: „La Serva Padrona”, „Livietta e Tracollo” G. B. Pergolesiego, „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W. A. Mozarta. Laureatka Grand Prix w III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, oraz takich konkursów jak: VI Ogólnopolski Konkurs Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie, XIV Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. I. Godina we Vrablach, I Ogólnopolski Konkurs Wokalny w Mławie, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. F. Vinas w Barcelonie, oraz Belvedere w Düsseldorfie. Artystka występowała na wielu festiwalach muzycznych m. in. Cracovia Sacra w Krakowie, Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Muzyka i Sacrum w Chrzanowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwal Sztuk Dawnych – Imienieny Izabeli Branickiej w Białymstoku, Belcanto w Nałęczowie. Brała udział w prawykonaniu Oratorium „Oto wierny sługa mój” Huberta Kowalskiego i Piotra Pałki. Od 2012 roku solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie występuje w następujących spektaklach: „Korczak” Ch. Williamsa, „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Skrzypek na dachu” J. Bock’a, „Pimpinone” G. Ph. Telemanna, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Traviata” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, „Carmen” G. Bizeta, „Zemsta Nietoperza” J. Straussa. Od marca 2016 występuje również na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze „Turek we Włoszech” G. Rossiniego. W grudniu 2016, wraz z zespołem Teatru Wielkiego Opery Narodowej brała udział w wykonaniu spektaklu „Pasażerka” M. Weinberga, jako Yvette, na scenie Tjanjin Grand Theatre w Chinach.
Radosław Koper – absolwent PSM II st w Białymstoku oraz Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie altówki prof. Zbigniewa Friemana (1994). Umiejętności instrumentalne doskonalił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Melos Quartett w Stuttgarcie(1993) oraz kursach kameralnych w Łańcucie i Hochschule fur Musik Hannover. W 2013 roku uzyskał tytuł doktora nauk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego im Fryderyka Chopina w Warszawie, pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia w klasie altówki oraz literaturę muzyczną i studia orkiestrowe, jest także muzykiem orkiestrowym Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od czasu ukończenia studiów czynnie uczestniczy w życiu muzycznym Podlasia a także współpracje z wieloma orkiestrami. W roku 2004 otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wkład w rozwój polskiej kultury muzycznej i promocję kultury województwa podlaskiego, natomiast w roku 2014 został uhonorowany odznaką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Dariusz Hajdukiewicz – ukończył z wyróżnieniem PSM II stopnia i Akademię Muzyczną w Warszawie – Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej i improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach 2002-2004 zrealizował Studia Podyplomowe w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego z zakresu muzyki dawnej. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji które prowadzili m.in. Guy Bovet, Herbert Wulf, Ulrik Spang – Hanssen, Julian Gembalski oraz w wykładach prowadzonych przez Marka Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII-wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo, akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a vista. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator w Polsce (ponad 100 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Jest twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie i Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Przez siedem edycji był Jurorem i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum oraz Zespołu Charbel Music Ensemble. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W swoim instrumentarium posiada jedyne w Polsce 3-głosowe Truhenorgel (organy skrzyniowe) wybudowane przez manufakturę Johannesa Kirchera z Heidelbergu. W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – Powiat białostocki.